دانستنی

بسته بندی زعفران

زعفران مانند سایر ادویه جات به دلیل خشک بودن و پایین بودن رطوبت، مدت زمان ماندگاری‌ طولانی دارد به طوری که تاریخ مصرف زعفران حدود 2 سال می باشد.
نکته مهم در خرید زعفران باکیفیت و نگهداری این طلای سرخ انتخاب بسته بندی مناسب جهت حفظ کیفیت و خواص آن است.
بسته بندی زعفران، به خصوص اگر قرار باشد به کشورهای خارجی صادر شود و برای بازار خرده فروشی بسته بندی شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای بسته بندی زعفران ابتدا باید به طرح، اندازه و نوع بسته بندی زعفران توجه کرد و سپس استانداردهای لازم برای بسته بندی پک زعفران را رعایت کرد تا بتوان بین رقبا جایگاه ویژه‌ای به دست آورد.
در این مقاله می‌خواهیم استانداردهای لازم بسته بندی جهت صادرات زعفران را بررسی کنیم.

چرا باید زعفران را بسته بندی کنیم؟

از آنجایی که اگر این طلای سرخ در اثر نفوذ رطوبت و عوامل خارجی تحت تأثیر قرار گیرد، دچار فساد و خرابی می‌شود، بسته بندی مناسب و با رعایت دستورالعمل‌های دقیق، باعث محافظت از زعفران شده و می‌توان آن را به خوبی نگهداری کرد.
مشتری هنگام خرید زعفران به بسته بندی توجه می کند.
همچنین بسته بندی زعفران در صادرات، باعث حفاظت از این ادویه‌ی ارزشمند در برابر آسیب‌های خارجی خواهد شد.
عواملی که باعث می‌شود زعفران دچار خرابی یا افت کیفیت شود، عبارت است از:

  • عوامل فیزیکی
  • عوامل بیولوژیکی
  • عوامل شیمیایی

عوامل فیزیکی

برای اینکه بسته بندی این طلای سرخ در زمان فروش مورد توجه مشتری قرار گیرد و باعث جلب رضایت شود، باید از مقاومت و دوام لازم برخوردار باشد.
علاوه بر استحکام بسته بندی، پک زعفران باید از تغییرات دما، ضربه و لرزش محفاظت شود.
در بحث صادرات زعفران، باید به این نکته توجه داشت که بسته بندی را به شکلی انتخاب کنیم تا علاوه بر محافظت زعفران در برابر عوامل فیزیکی، از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار باشد و باعث شود مشتری هنگام خرید زعفران توجه بیشتری به آن داشته باشد.

مطلب پیشنهادی :
آموزش صادرات زعفران

عوامل زیستی (بیولوژیکی)

بسته بندی زعفران باید زعفران را در برابر نفوذ گرد و غبار، خاک و سایر جانوران و حشرات حفظ کند.
نفوذ گرد و غبار باعث فساد زعفران می‌شود، اما بسته بندی مناسب باعث می‌شود که زعفران فاسد نشده و مدت زمان نگهداری و ماندگاری آن طولانی‌تر شود.
بنابراین باید در بسته بندی زعفران به این نکته هم توجه داشت و بسته بندی را به گونه‌ای انتخاب کرد که زعفران را از عوامل بیولوژیکی حفظ کند.

عوامل شیمیایی

زعفران نسبت به نور، بسیار حساس است.
در بسته بندی زعفران، باید توجه کنید رطوبت، اکسیژن و نور می‌تواند باعث بد شدن طعم و بوی زعفران شود.
برای حفظ ویژگی‌های زعفران مرغوب، باید بسته بندی را به گونه‌ای انتخاب کنید تا از زعفران در برابر عوامل محیطی به خصوص نور و رطوبت محافظت کرده و باعث حفظ کیفیت مرغوب محتویات پک زعفران شود.

بسته بندی زعفران

بسته بندی زعفران و بازاریابی آن

اولین چیزی که در زمان خرید زعفران چشم مشتری را در قفسه‌ی فروشگاه‌ها جلب می‌کند، بسته بندی آن است.
این روزها با توجه به زیاد شدن رقبا و برندهای مختلف در تولید و صادرات زعفران، یکی از عواملی که باعث می‌شود در بین رقبا متمایز باشید، داشتن بسته بندی متفاوت و جذاب است.
بسته بندی جذاب نقش مهمی در فروش و بازاریابی محصول شما دارد.

این امر علاوه بر اینکه فروش فوق‌العاده‌ای برای محصول شما به ارمغان می‌آورد، منجر به رونق کسب و کار و پیشرفت و درآمدزایی برای شاغلان در بخش کشاورزی خواهد شد.
صادرات و تجارت خارجی یکی از مسائل مهم اقتصادی در تمام کشورهاست، کشور ایران نیز در صادرات زعفران و محصولات کشاورزی، نسبتاً موفق بوده و ارزآوری خوبی از این طریق برای کشور داشته است.

متأسفانه کشور ما که اصلی‌ترین قطب تولید طلای سرخ با کیفیت به شمار می‌آید، به دلیل عدم بسته بندی مناسب، نتوانسته جایگاه مناسبی در جهان کسب کند.
همین امر باعث شده لطمه‌ای جبران‌نشدنی به کشاورزان و تولیدگنندگان زعفران وارد شود.
نداشتن بسته بندی مناسب جهت صادرات و یا صادرات به صورت فله، منجر به کاهش تولید زعفران و از دست دادن سهم ایران از بازارهای جهانی شده است.

بنابراین با کمی توجه به این مبحث و تأسیس کارخانه‌های پیشرفته در این زمینه ، می‌توان این مشکلات را کاهش داد و جایگاه کشور عزیزمان را در میان بازارهای جهانی حفظ کرد و باعث شکوفایی اقتصاد ایران و رونق کسب و کارهای مرتبط با تولید زعفران شد.

علاوه بر نکاتی که گفته شد، باید توجه داشت قبل از شروع کسب و کار باید مخاطبان و مشتریان بازار محصول را بررسی کرد و مشتریان بالقوه خرید زعفران را پیدا کرد.
هرچند بسته بندی زعفران به شکل اصولی و حرفه‌ای، به سرمایه اولیه نیاز دارد، اما در عین حال سود قابل توجهی نیز خواهد داشت. بسته بندی‌های زعفران به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • ساده
  • لوکس
  • صادراتی

بنابراین توجه کنید که بسته بندی محصول شما، با توجه به مشتریان و بازار هدف، باید طراحی مناسبی داشته باشد، چرا که بعضی بسته بندی‌ها برای بازار داخلی مناسب‌تر و به صرفه هستند و بعضی از دیگر انواع برای بازارهای خارجی و صادرات مناسب‌ترند.
خرید زعفران اصل

معولا زعفران در سه نوع بسته بندی عرضه می شود:

  1. بسته بندی پاکتی
  2. بسته بندی کریستالی
  3. بسته بندی فلزی
  4. بسته بندی شیشه ای

هر کدم از این موارد ویژگی های خودرا دارند که در قیمت ، شفافیت و حفظ کیفیت زعفران متمایز می شوند.

باید توجه کرد که بهترین شرایط برای نگهداری ادویه جات مانند زعفران استفاده از ظرف‌های غیرقابل‌نفوذ به هوا، نور و رطوبت می باشد.
در ضمن بهتر است در ظرف ادویه‌ها را هم به محض تمام شدن کارتان، ببندید تا رطوبت و آلودگی‌های محیطی به داخل آن نفوذ نکند.

نکات متعددی هستند که برای نگهداری زعفران باید به آنها توجه کرد ولی لازم به ذکر است ظروف پلاستیکی برای نگهداری زعفران چندان مناسب نیستن چون جنس این ظرف ها باعث میشه که زعفران مقداری از خاصیت خودش رو از دست بده.
ظروف شیشه‌ای هم گزینه مناسبی برای نگهداری می توانند باشند البته در صورت استفاده از ظرف شیشه ای برای نگهداری زعفران، باید این نوع ظروف را در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید، چون نور خورشید باعث تغییر رنگ و افت چشمگیر کیفیت زعفران در مدت زمانی کوتاه میشود.

مناسب ترین ظرف زعفران

با توجه به نکات ذکر شده مناسب ترین ظروف جهت نگهداری زعفران ظروف فلزی می باشد.
زیرا علاوه بر زیبایی و استحکام این نوع بسته بندی که از خرد شدن رشته های زعفران جلوگیری می کند، به دلیل عدم نفوذ نور و رطوبت کیفیت زعفران حفظ می شود.

بسته بندی زعفران

مجوزهای لازم برای بسته بندی زعفران

همانطور که می‌دانید، برای راه‌اندازی هر کسب و کاری ، نیاز به دریافت مجوز دارید.
هرچند دریافت مجوز سختی‌های خاص خودش را دارد، اما همین مجوزهاست که به کسب و کار شما اعتبار و رسمیّت می‌بخشد و باعث افزایش اعتماد مشتری و در نتیجه افزایش فروش و درآمد بالاتر خواهد شد.

برای دریافت مجوز بسته بندی زعفران، باید از دو سازمان دولتی جهاد کشاورزی و اداره بهداشت پیگیری و اقدام کنید.
مواردی از جمله: پروانه بهداشت، نشان سیب سلامت و برند و علامت تجاری.

دستگاه و تجهیزات مورد نیاز

برای بسته بندی زعفران در کارخانه‌ها و واحد‌های بزرگ صنعتی به دستگاه‌های خاصی احتیاج دارید که در ادامه به طور خلاصه نکاتی را به شما خواهیم گفت.

دستگاه دوخت دستی

ساده‌ترین روش، استفاده از دستگاه دوخت دستی است.
به واسطه این دستگاه، می‌توان پرس و دوخت پلاستیک را انجام داد.
این دستگاه کم‌هزینه‌ترین و ساد‌ه‌ترین راه برای بسته بندی زعفران است.
البته نقطه ضعف این دستگاه این است که نمی‌توان بسته بندی شیک و جذابی با آن انجام داد، به همین دلیل برای بازارهای عمده و ارزان‌قیمت مناسب است.

بسته بندی به صورت اسکین پک

این روش یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین روش‌های می باشد.
با این دستگاه، می‌توان کاتالوگ و بسته‌ی داخلی را به طور شیک و جذاب طراحی کرد و پکیج مورد نظر را به همراه زعفران در دستگاه قرار داده تا یک لایه اسکین پک بر روی محصول کشیده شود.
این دستگاه کمک می‌کند تا پک زعفران را به صورت شیک و جذاب طراحی کرده و محصول خود را روانه‌ی بازارهای داخلی و خارجی کنید.

بسته بندی به صورت شیرینگ پک

این روش نیز مانند روش قبل، یک پلاستیک دور تا دور محصول و زعفران کشیده می‌شود و به یک پکیج زیبا و شیک تبدیل می‌شود.
با استفاده از این روش، می‌توان مشتریان زیادی را جلب کرد.
البته از لحاظ هزینه، این روش نسبت به سایر روش‌های بسته بندی زعفران، قیمت تمام‌شده‌ی زعفران را تا حدی بیشتر می‌کند.

بسته بندی به صورت وکیوم

با کمک دستگاه بسته بندی وکیوم، ابتدا محصول خود را در یک ظرف فلزی بسته بندی کرده و سپس با استفاده از دستگاه وکیوم، آن را به صورت پکیج درآورید.
این روش ماندگاری و کیفیت بیشتری برای محصول دارد، به همین دلیل این مدل پک زعفران برای صادرات یا ارسال به نقاط دور مناسب‌تر است.

مراحل بسته بندی زعفران

  1. جداسازی:
    در این مرحله از قسمت های مختلف زعفران، خامه گل را با دقت زیاد، از سایر اجزای آن جدا می‌کنند.
  2. وزن کردن:
    در این مرحله، وزن دقیق زعفران توسط ترازوهایی با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری می‌شود.
  3. بسته بندی:
    در این مرحله نیز، بسته بندی محصول با توجه به مواردی که گفته شد، انجام می‌شود.
  4. درج مشخصات:
    بعد از بسته بندی، نوبت به چاپ و درج مشخصات محصول از جمله: وزن محصول، تاریخ تولید و برند اختصاصی می‌رسد.
    برای جذابیت بیشتر طراحی، می‌توانید از برچسب‌هایی استفاده کنید که روی آن، دستورالعمل‌های پخت و پز درج شده است. همچنین می‌توانید میزان ارزش غذایی، ماندگاری و اطلاعات تولیدکننده را درج کنید.
    این اطلاعات باعث می‌شود مشتری به شما اعتماد کرده و خرید زعفران را با آگاهی بیشتری انجام دهد.
  5. کنترل کیفی:
    در این مرحله، به صورت اتفاقی تعدادی از بسته بندی‌های زعفران را وزن کرده و کیفیت آن‌ها را بررسی می‌کنند.
  6. جعبه‌گذاری:
    در نهایت، بسته بندی‌های کوچک‌تر زعفران را درون جعبه‌های بزرگ‌تر قرار می‌دهند تا برای حمل و نقل و ارسال به سایر نقاط آماده شود.

چند راهکار برای بهبود عرضه و صادرات زعفران

ابتدا باید یک برند برای زعفران ایران داشته باشید و آن را ثبت جهانی کنید تا به عنوان تضمین برای مصرف‌کنندگان در جهان به حساب آید.
پس از ثبت برند، باید برنامه‌ریزی دقیقی جهت تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی علمی و آنلاین داشته باشید و در این راستا پشتکار زیادی داشته باشید.

علاوه بر این، سعی کنید بسته بندی و پکیج را با توجه به نیاز مخاطب طراحی کرده و به جنبه بصری بسته بندی توجه کنید تا مخاطب بیشتری جذب کرده و فروش بیشتری داشته باشید.

در نهایت باید توجه داشت نقش سرمایه‌گذار در صادرات را نباید دست کم گرفت.
سعی کنید برای برند خود یک سرمایه‌گذار داشته باشید تا بتوانید این کار را بهتر انجام دهید.

بنابراین با توجه به ظرفیت بالقوه ایران در تولید زعفران مرغوب و با کیفیت، می‌توانیم به رقابت در بازارهای جهانی بپردازیم و جایگاه ایران را در این بازارها به دست آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *