دانستنی

زعفران نگین اتویی

زعفران نگین اتویی

زعفران بر اساس اینکه کلاله آن چطور جدا شود و همچنین مراحل خشک کردن آن چطور انجام شود به انواع مختلف زعفران تقسیم میشود.
یکی از این دسته بندی ها زعفران نگین اتویی می باشد.

زعفران نگین اتویی چیست

زعفران، ظریف و شکننده است و وجود گل زعفران تا حد بالایی از این ادویه ارزشمند ایرانی مراقبت می کند. محصولی که کشاورز از زمینش جمع می کند گل زعفرانست نه خود زعفران! هر گل زعفران ۳ شاخه زعفران دارد که باید از گل جدا شود.

زعفران تا زمانی که در گل زعفران وجود دارد، مرطوب است و این زعفران، زعفرانی نیست که قابل استفاده باشد. به همین دلیل این زعفران ها نیاز دارند تا پس از جدا شدن از گل زعفران، خشک شوند.
زعفران را با دو روش دستی و ماشینی خشک می کنند..
اگر زعفرانی به صورت دستی خشک شود، از آنجایی که این فرایند کاملا دستی انجام می شود، به احتمال خیلی زیاد، شاخه زعفران کاملا صاف نبوده و فرخوردگی های مختلفی در آن دیده می شود (در حالیکه صاف بودن زعفران یکی از معیارهای مهم صادرات برای بعضی از کشورها مانند چین است).

به همین دلیل سعی می کنند تا از ماشین و دستگاه، برای خشک کردن زعفران استفاده کنند. زعفرانی که با دستگاه خشک شود، زعفران صاف تر و خوشگل تری به حساب می آید که به آن نگین اتویی می گویند.

زعفران نگین اتویی اندازه سوپر نگین صادراتی، قدرت رنگدهی ندارد ولی ظاهر صاف و زیبایش باعث می شود تا بعضی از مشتری های زعفران، نگین اتویی را به سوپر نگین ترجیح بدهند.
خرید زعفران صادراتی

قیمت زعفران اتویی

قیمت زعفران را ۳ عامل مهم تعیین می کند:

  • صاف بودن زعفران
  • درشت بودن سرقلم زعفران (منظور از سرقلم، سمت بالایی هر شاخه زعفرانست که نسبت به قسمت پایین آن درشت تر و پهن تر است)
  • رنگ زعفران

نگین اتویی انواع مختلفی دارد که باعث می شود قیمتهای مختلفی داشته باشد.

این زعفران هم سرقلم فوق العاده ای دارد و هم رنگ روشن و درخشانی دارد.
این زعفران را به راحتی نمی توان خرید کرد زیرا مقدار آنها فوق العاده کم است و نتیجتا قیمتشان بسیار بالاست. اما بعضی از کشاورزها این نوع زعفران را تولید می کنند که فوق العاده خاص و با کیفیت است و قطعا برای صادرات خیلی مناسب است و باعث می شود که ریسک فروش زعفران در کشورهای دیگر را برای شما عملا به صفر برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *