دانستنی

زعفران در بارداری

زعفران در بارداری

زعفران برای سقط جنین

دوران بارداری یکی از حساس ترین دورانی به حساب می‌آید که هر خانمی در زندگی خود تجربه می‌کند.
در این دوران بسیاری از مسائل باید مورد توجه قرار گیرند.
برای مثال می‌توان به خورد و خوراک خانم باردار اشاره کرد.
دقت داشته باشید که بسیاری از ماده‌های غذایی در این دوران نباید مصرف شوند، زیرا امکان دارد به جنین داخل رحم مادر آسیب وارد کنند.
زعفران از جمله خوراکی محسوب می‌شود که در رابطه با آن مسائل گوناگونی تا به حال مطرح شده است.
از همین جهت تصمیم گرفتیم در این مقاله در رابطه با زعفران برای سقط جنین و زعفران در بارداری صحبت کنیم و هر آنچه لازم است بگوییم.

سقط جنین چیست؟

پیش از آنکه در رابطه با نقش زعفران در بارداری و سقط جنین صحبت کنیم، لازم است بدانید سقط جنین چیست و به چه موضوعی گفته می‌شود؟ دقت داشته باشید که سقط جنین در واقع دفع آن از رحم مادر قبل از هفته بیستم بارداری است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، 15 تا 20 درصد حاملگی‌ها به طور معمول و طبیعی به سقط منجر می‌شوند و از این بیست درصد سقط، نزدیک به 80 درصد قبل از هفته دوازدهم اتفاق می‌افتد.
در حقیقت می‌توان گفت اکثریت سقط‌هایی که در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتند، به خاطر دلایل ژنتیکی و وراثتی است.
نکته‌ای که لازم است بدانید، این است که سقط به زمانی که گفته می‌شود که جنین تا قبل از 20 هفتگی از رحم مادر دفع شود؛ اما اگر این بازه زمانی بیشتر از بیست هفته شود، به آن مرده زایی خواهند گفت.

همچنین باید بدانید که بین 30 تا 50 درصد از تخمک‌های بارور شده، قبل از آنکه فرد متوجه بارداری شود، دفع می‌شوند؛ یعنی زمانی که خانم پس از باروری پریود می‌شود، تخمک بارور شده با خون پریودی دفع خواهد شد.

چه عواملی سبب سقط جنین می‌شود؟

سقط جنین از جمله مسائلی محسوب می‌شود که می‌توان گفت عوامل گوناگونی بر آن تاثیرگذار هستند.
برای مثال شایع‌ترین دلیل چنین اتفاقی در سه ماهه اول بارداری، بین 50 تا 70 درصد به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی است.
در حقیقت اگر تخمک یا اسپرم کروموزوم‌های نادرستی داشته باشند، تخمک بارور نمی‌تواند به درستی رشد کند و از همین جهت سقط جنین پیش خواهد آمد.

مسائل دیگری نیز بر سقط جنین تاثیر دارند، برای مثال اگر تخمک در رحم مادر به درستی القا نشود یا جنین ساختار ناقصی داشته باشد، شاهد رخ دادن سقط خواهیم بود؛ بنابراین می‌توان گفت عوامل بسیاری وجود دارد که می‌توانند سبب سقط شوند.

حال گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مادر با توجه به دلایل گوناگونی تصمیم می‌گیرد که در هفته‌های اول بارداری جنین خود را سقط کند.
حال در چنین شرایطی می‌تواند از یک پزشک کمک بگیرد یا با استفاده از برخی داروها و خوراکی‌ها سقط را انجام دهد.
زعفران یکی از خوراکی‌هایی به حساب می‌آید که می‌تواند بر سقط تاثیر داشته باشد.
حال این موضوع باعث شده است که برای بسیاری از افراد سوال پیش آید که مصرف زعفران برای سقط جنین به چه شکل است و چگونه می‌تواند چنین تاثیری به همراه داشته باشد؟!
خرید زعفران

آیا واقعا مصرف زعفران در بارداری سبب سقط جنین می‌شود؟

در جواب به سوال مطرح شده باید گفت بله! دقت داشته باشید که در سه ماهه اول بارداری، اندام‌های جنین در حال شکل گیری هستند و اگر در چنین بازه زمانی مادر زعفران مصرف کند، امکان آسیب دیدن جنین و همچنین سقط آن وجود خواهد داشت.
البته دقت داشته باشید که چنین موضوعی برای زمانی خواهد بود که فرد مصرف بیش از حد زعفران داشته باشد.

در حقیقت منظورمان این است که اگر مادر به میزان مصرف روزانه و مقداری که زعفران در غذاها وجود دارد، از این ماده استفاده کند، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ اما اگر مادر در سه ماهه اول بارداری، زعفران را به صورت غلیظ مصرف کند، میزان تولید پروستاگلاندین در رحم افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع احتمال سقط را افزایش خواهد داد.

باید متذکر شد که مصرف زعفران پس از سه ماهه اول بارداری و تشکیل جنین، در هر میزان بلامانع است.
حتی طبق توصیه برخی از پزشکان، مصرف این ماده پس از سه ماه اول، می‌توان به زایمان آسان و راحت نیز کمک کند.

مصرف چه مقدار از زعفران می‌تواند سبب سقط شود؟

همان‌طور که گفته شد، مصرف زعفران همیشه به سقط منجر نمی‌شود و اگر شما بیش از حد معمول این ماده را مصرف کنید، می‌توانید سقط جنین داشته باشید.
حال شاید برای شما سوال پیش آید که چه مقدار زعفران برای سقط جنین نیاز است که باید متذکر شد برای چنین هدفی، شما به 5 گرم زعفران نیاز خواهید داشت.

مقدار زعفران گفته شده را در 200 میلی گرم آب حل کنید و به آن اجازه دهید که دم بکشد.
دم کشیده این حجم از زعفران بسیار غلیظ خواهد بود و به رنگ سرخ پر رنگی دیده خواهد شد.
فرد باردار باید عصاره این گیاه را که غلیظ است، در روز 6 تا 8 بار به اندازه 3 تا 6 قاشق چای‌خوری مصرف کند.
همچنین باید متذکر شد که میزان زعفران بیش از 200 میلی گرم (2 گرم) می‌تواند مضر باشد؛ پس فکر نکنید که اگر میزان زعفران بیشتری مصرف کنید، نتیجه سریع تری خواهید گرفت.

یکی دیگر از کارهایی که شما می‌توانید برای اثربخشی بیشتر زعفران برای سقط جنین انجام دهید، مصرف زرشک در کنار آن است.
البته دقت داشته باشید که زرشک خود به تنهایی چنین خاصیتی دارد و اگر شما به تنهایی آن را دوز بالا مصرف کنید، می‌توانید سقط جنین انجام دهید و اگر به دنبال یک راه مطمئن و صد درصدی هستید، از آن در کنار دم کرده زعفران استفاده کنید تا نتیجه مورد نظر را به دست آورید.

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا پس از مصرف زعفران، جنین سقط شود؟

یکی از سوال هایی که برای بانوان باردار پیش می‌آید، این است که سقط جنین چه مدت زمانی پس از مصرف زعفران اتفاق می‌افتد که در جواب باید پاسخ داد این موضوع به توانایی مادر و همچنین شرایط خود جنین بستگی دارد.
به طوری که گاهی اوقات برخی از افراد دو روز پس از مصرف زعفران غلیظ به نتیجه مورد نظر می‌رسند و برخی دیگر در طول یک هفته!

زعفران برای سقط جنین

یک خانم باردار چه زمانی می‌تواند زعفران مصرف کند؟

همان‌طور که گفته شد، مصرف زعفران می‌تواند هم سبب سقط شود و هم بسیار مناسب باشد.
نکته مهمی که وجود دارد، مصرف زمان زعفران در بارداری است.
به طور که اگر در ماه‌های اول (تا 3 ماهگی) مادر زعفران مصرف کند، سبب سقط و اگر پس از سه ماهگی مصرف کند، باعث زایمان آسان و راحت خواهد شد.
همچنین باید متذکر شد که مصرف آن در سه ماه دوم، بر بسیاری از موارد مانند لطافت پوست، آهن و خواب راحت نوزاد تاثیر دارد؛ بنابراین در زمان مصرف دقت داشته باشید تا بتوانید به درستی به هدف دلخواه خود برسید.

پس از مصرف زعفران و سقط جنین چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شما با مصرف زعفران توانستید جنین خود را سقط کنید، پس از آن با شرایط دیگری روبرو خواهید شد.
برای مثال می‌توان به دردهای انقباضی اشاره کرد.
برای درک بهتر این درد، می‌توان آن را به دردهای زمان قاعدگی تشبیه کرد.
این موضوع یک تا دو هفته وجود خواهد داشت و برای تسکین آن فرد باید مسکن مصرف کند.
همچنین دقت داشته باشید که در چنین شرایطی خونریزی نیز وجود دارد و فرد در چنین شرایطی نباید به هیچ وجه از تامپون استفاده کند.

البته آمیزش جنسی، شنا کردن، ورزش کردن به ویژه ورزش‌های سنگین، استفاده از داروهای واژنی و … در این زمان ممنوع خواهند بود و اگر شما به هر یک از آن‌ها بپردازید، با مشکلات جدی روبرو خواهید شد.
در واقع بهتر است یک تا دو هفته به طور کامل استراحت کنید تا پس از آن بتوانید به زندگی عادی خود برگردید.

آیا پس از سقط جنین با زعفران، خونریزی وجود دارد؟

مصرف زعفران برای سقط جنین یکی از شیوه‌هایی به حساب می‌آید که امروزه بسیاری از خانم‌ها در حال استفاده از آن هستند؛ اما دقت داشته باشید که این شیوه آن‌قدرها که فکر می‌کنید نیز مطمئن نیست.
در حقیقت باید گفت میزان خونریزی پس از سقط نسبتا زیاد است؛ به طوری که پس از صورت گرفتن آن، نوار بهداشتی در مدت زمان کوتاهی باید تعویض شود.
بسیاری از افراد در چنین شرایطی، دچار تب و بی‌حالی شدید نیز می‌شوند که باید متذکر شد با چنین شواهدی، فرد دچار عفونت شده و باید به پزشک مراجعه کند تا مشکل جدی پیش نیاید.

مصرف بیش از حد زعفران چه عوارضی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، مصرف هر چیز مفید و مناسب نیز می‌تواند روزی مضر و خطرساز شود. در حقیقت اولین شرط برای بهره بردن از مزایا زعفران، میزان مورد مصرف است و اگر شما در این موضوع افراط کنید، با نتایج منفی آن روبرو خواهید شد.
از جمله عوارضی که می‌توان برای مصرف زعفران در نظر گرفت، این است که اگر بیش از 12 گرم مصرف کنید، باعث مسمومیت شما می‌شود و مشکلاتی چون تهوع، اسهال و درد را تجربه خواهید کرد. همچنین توصیه می‌شود حتما پیش از انجام چنین کاری با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

مراقبت‌های لازم پس از سقط جنین

یک خانم پس از سقط جنین دچار مشکلات روحی و جسمی بسیاری می‌شود؛ به طوری که در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به توجه و مراقبت نیاز خواهد داشت.
دقت داشته باشید که استفاده از زعفران برای سقط جنین شیوه ایمن و مطمئنی نیست، به همین دلیل امکان دارد فرد با عوارض جدی تر روبرو شود.

از جمله کارهایی که یک خانم در چنین شرایطی باید انجام دهد، این است که به طور کامل چند روزی را استراحت کند و با استفاده از کیسه آب گرم ناحیه شکم خود را گرم گیرد.
این کار باعث می‌شود که فرد درد کمتری را حس کند و شرایط پس از سقط برایش آسان تر شود.

دمای بدن یک فرد که سقط انجام داده است، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر فرد پس از سقط تب کند، نشان می‌دهد که به عفونت مبتلا شده است و باید طبق نظر پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کند.
حال شاید برای شما سوال پیش آید که دلیل عفونت پس از سقط چیست که باید گفت دهانه رحم پس از انجام چنین اقدامی، مدت زمانی باز خواهد ماند و همین موضوع می‌تواند سبب عفونت شود و از آنجایی که عفونت می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه آورد، توصیه می‌شود حتما در صورت تب و وجود درد شدید، به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای سلامتی شما انجام شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که به‌ندرت شاهد آن بودیم، طولانی شدن خونریزی زن پس از سقط جنین است، اما از آنجایی که چنین موضوعی تا به حال دیده شده و یک مشکل خطرناک به حساب می‌آید؛ لازم است که بدانید گاهی اوقات نیاز به بستری در بیمارستان و جراحی خواهد بود. در حقیقت پزشک با استفاده از شیوه‌های گوناگونی خونریزی را قطع می‌کند تا مشکل جدی پیش نیاید.

در چه شرایطی پس از سقط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

همان‌طور که گفته شد، گاهی اوقات نیاز است که فرد به پزشک مراجعه کند.
از همین جهت در ادامه شرایط و عواملی که نشان دهنده مشکل هستند را نام خواهیم برد تا در صورت مواجه با هر یک، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • در هر ساعت بیش از یک نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • مشاهده لکه‌های خون بزرگ.
  • علائم مربوط به آلرژی مانند تنگی نفس شدید
  • احساس ضعف، سرگیجه و تهوع شدید
  • مواجه با افکار آزار دهنده چون خودکشی و خودآزاری
  • تب شدید
  • درد بیش از حد و غیرقابل تحمل
  • بوی ناخوشایند واژن

تمامی موارد ذکر شده نشان دهنده شرایط نامساعد فرد هستند؛ بنابراین اگر فردی پس از سقط با هر یک از علائم مواجه شد، باید فورا به پزشک مراجعه کند.
امروزه بسیاری از کلینیک‌ها خطوط مشاوره‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند و 24 ساعته در رابطه با چنین موضوعی مشاوره می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید از آن‌ها نیز کمک بگیرید.
البته این مسائل کمتر دیده شده و بسیاری از افراد پس از گذشت یک تا دو هفته به حالت طبیعی برگشته اند.

چگونه متوجه شویم که سقط جنین داشته‌ایم؟

یکی دیگر از سوال هایی که پس از مصرف زعفران برای سقط جنین پیش می‌آید، این است که چگونه متوجه شویم سقط درست و کاملی داشته‌ایم؟ باید متذکر نشانه‌های گوناگونی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس آن‌ها متوجه شوید که سقط جنین انجام داده‌اید یا خیر!

  1. برای مثال اولین نشانه را می‌توان خونریزی مهبلی در نظر گرفت؛ اما توجه داشته باشید که لکه بینی همیشه نشانه سقط نیست و بسیاری از خانم‌ها در ابتدای دوران بارداری، لکه بینی دارند.
  2. نشانه دوم دردهایی است که آن‌ها را به دردهای قاعدگی تشبیه می‌کنند.
    این درد به صورت مداوم کم‌وزیاد می‌شود و می‌تواند شرایط سختی را ایجاد کند؛ بنابراین نیاز است در چنین شرایطی سریعا با پزشک مشورت کنید تا مشکل جدی پیش نیاید.

در حقیقت این دو نشانه به شما نشان می‌دهند که سقط جنین انجام داده‌اید و نیاز است که تحت مراقبت و درمان قرار گیرید.
توصیه می‌شود حتما به نکات گفته شده در رابطه با شرایط فرد پس از سقط جنین توجه داشته باشید و تمام نکات بهداشتی را به بهترین شکل رعایت کنید تا مشکلی پیش نیاید و سریعا دوران نقاهت را پشت سر بگذارید.

چشم‌انداز سقط جنین در خانم‌ها

بسیاری از افراد که در هفته‌های اول بارداری خود متوجه چنین موضوعی می‌شوند، با خیال راحت بحث سقط را مطرح می‌کنند؛ اما دقت داشته باشید که چنین موضوعی به سادگی که فکر می‌کنید نیست و شرایط جدی است.
به طوری که گاهی اوقات آثار سقط جنین سال‌ها با یک خانم خواهد ماند.
از این رو توصیه می‌شود سقط جنین به هر شیوه را قطع کنید و از آن منصرف شوید.

زعفران برای سقط جنین

مزیت‌های مصرف زعفران برای خانم‌های باردار

تا به اینجا در رابطه با زعفران برای سقط جنین صحبت کردیم و تمام مسائلی که لازم بود بدانید را در اختیارتان قرار دادیم؛ اما گفتیم که زعفران در بارداری مزیت‌های بسیاری نیز دارد.
از همین رو تصمیم گرفتیم در انتهای متن به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم و شما را از چنین مزیت‌هایی مطلع سازیم.

تنظیم فشارخون:
یکی از موضوعاتی که زنان باردار با آن مواجه می‌شوند، افزایش فشارخون در دوران بارداری است.
مصرف زعفران می‌تواند این موضوع را تحت کنترل در بیاورد؛ چرا که حاوی پتاسیم و کروکتین است.

هضم راحت‌تر غذا:
آرام بودن معده یکی از شرایط مهمی به حساب می‌آید که می‌تواند آرامش زن باردار را رقم زند.
به همین علت توصیه می‌شود از زعفران در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا هضم راحت‌تری داشته باشید.

جلوگیری از اسپاسم های عضلانی:
یک خانم باردار در دوران حاملگی خود با دردهای بسیاری که ناشی از گرفتگی عضلات است، مواجه می‌شود و از آنجایی که این موضوع با درد و سختی همراه است، توصیه می‌شود فرد در زمان بارداری به مصرف زعفران بپردازد تا عضلات و ماهیچه‌هایی که دارد، آرام باشد.

  • کمک به خواب بهتر
  • درمان بیماری‌های پوستی
  • برطرف کردن مشکلات تنفسی
  • کاهش ریزش مو
  • تامین آهن مورد نیاز بدن
  • محافظت از فرد در برابر بیماری‌های قلبی

دیگر مواردی که در بالا نام بردیم، از جمله مزیت‌های در نظر گرفته شده برای مصرف زعفران در بارداری هستند.
در حقیقت باید متذکر شد که این محصول خواص بسیاری دارد و می‌تواند بسیار موثر واقع شود؛ اما به شرطی که در زمان و میزان درست مصرف شود.

مطلب پیشنهادی :
خواص زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *